top of page

Het Terug Naar Werk Fonds uitgelegd!

Foto van schrijver: RobbieRobbie

Een belangrijke verandering trad op 1 april 2024 in werking voor werkgevers in België met betrekking tot het omgaan met werknemers waarvan de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt omwille van medische overmacht.


Onder het vorige systeem moesten werkgevers verplicht 30 uur outplacementbegeleiding aanbieden, maar dit gold enkel wanneer de werkgever het initiatief nam om de arbeidsovereenkomst te ontbinden omwille van medische overmacht. De kosten voor dit outplacement bedroegen €1 800,00 te dragen door de werkgever. Indien de werknemer echter het aanbod niet binnen 4 weken aanvaardde, was de werkgever vrijgesteld van deze kost.


Echter, vanaf 1 april 2024 wordt deze regeling gewijzigd. In plaats van een outplacementaanbod te bieden, moeten werkgevers een bedrag van € 1 800,00 storten in het Terug Naar Werk (TNW) fonds, beheerd door het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering). Deze storting is verplicht voor elke beëindiging van een arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht waarvan de werknemer niet de initiatiefnemer is.


Het Terug Naar Werk fonds is opgericht om de re-integratie van werknemers op de arbeidsmarkt te ondersteunen en om een vangnet te bieden voor werknemers die hun baan verliezen omwille van medische redenen. Met deze wijziging hoopt de overheid een betere ondersteuning te bieden aan zowel werkgevers als werknemers in deze situaties.


De procedure:

De procedure voor werkgevers omvat het indienen van identificatiegegevens van zowel de werkgever als de gewezen werknemer bij het RIZIV. Deze aangifte moet elektronisch worden ingediend via de website (www.riziv.fgov.be/) van het RIZIV of op papier via het voorgeschreven model, en dit binnen een termijn van 45 kalenderdagen na het einde van de arbeidsovereenkomst.


De gegevens die doorgegeven moeten worden bestaan uit onderstaande:

  • Naam van de onderneming

  • Bankrekeningnummer van de onderneming

  • Contactgegevens van de onderneming

  • KBO-nummer van de onderneming

  • RSZ-nummer van de onderneming

  • Naam en voornaam van de werknemer

  • INSZ-nummer (rijksregisternummer) van de werknemer


Belangrijk: Het niet doorgeven van deze identificatiegegevens aan het RIZIV kan resulteren in strafrechtelijke boetes van niveau 2.


Na ontvangst van de identificatiegegevens zal het RIZIV een uitnodiging tot betaling van € 1 800,00 sturen aan de werkgever.

Werknemers van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd wegens medische overmacht kunnen zelf een aanvraag indienen bij het Terug naar Werkfonds.

Wat nieuw is, is dat werknemers die minstens één jaar arbeidsongeschikt zijn en nog steeds in dienst zijn, zich vanaf 1 april 2025 ook tot dit fonds kunnen wenden en een bon van € 1 800,00 kunnen ontvangen, voor zover er nog kapitaal aanwezig is in het fonds. Voor deze werknemers moeten werkgevers geen actie ondernemen, en dus ook geen bijdrage betalen.


Blijft u graag op de hoogte van alles wat met sociaal-juridische wetgeving of payroll te maken heeft? Neem contact op met Rovoco !




Gerelateerde posts

Alles weergeven
bottom of page